HV0, HV0100 og GTL ( Gas To Liquid ), 3 forskellige brændstoffer ( diesel )

…men hvad er forskellen ?
I forbindelse med Lolland Kommunes “færgestrategi” tænkte jeg på det var muligt at mindske udslippet af CO2. Det er dette udslip som der gang på gang bliver nævnt som grunden til udskiftning af færgerne. Og også grunden til at de ikke kan levetidsforlænges. Op til 90% reduktion er mulig ved brug af HV0100. Nuvel, HV0100 er dyrere end alm. diesel. Men der kan immervæk købes mange liter for en merpris på kr. 350 “af de rigtig lange” ( millioner ).
Nå, men sådan skulle det ikke være.
Vi kommer nok “ud at sejle” alle sammen. Ikke kun beboerne på de 3 øer i Smålandsfarvandet.
HVO, HVO100 og GTL – hvad er forskellen?
Tre paraffinske diesler under EN 15940 – men med forskellig oprindelse og klimaeffekt.
* CO₂‑tal er vejledende og afhænger af leverandør og råstofkæde. Alle tre produkter er paraffinske og hører under EN 15940. HVO er en bred betegnelse for teknologien – HVO100 er den rene, 100% biobaserede variant.
Nytænkning ? Nej, nej, og atter nej.

