Denne side er oprettet 11. november 2025.

El biler ( kan ) bruges til net – stabilisering

På skovtur med grill og el - bil.
Er det sådan vi i fremtiden forestiller os en skovtur

El biler ( eller rettere : Batteriet ) kan i fremtiden bruges til at stabilisere vort el net. Men er det så enkelt ? Ja, hvis der tales om nyere el-biler.

Hvordan skal el – nettet stabiliseres i fremtiden ? I fremtiden hvor solenergi og vindenergi udgør en stadig større del af vort forbrug af el. Samtidig ønskes en stadig større del af vort energiforbrug lagt over på el.

Dette gælder jo hele transportsektoren, begyndende med personbiler og mindre varebiler. El – lastbiler er så småt ved at kunne ses på landevejene. Her i Landsdelen råder SAX – TRANS indtil nu over en enkelt.

Der går nok nogle år, inden vi ser et el – tog, altså lige bortset fra dem der kører som hobby i skala HO.

Men opvarmning er allerede godt i gang takket være de energivenlige varmepumper. Snart ønskes større produktionsanlæg over på el. Vore lokale sukkerfabrikker har fået en løsning med biogas for en CO2 reduktion her og nu. Men indenfor en overskuelig fremtid ønskes disse produktionsanlæg elektrificeret.

Større el forbrug stiller større krav til el – nettet. På de dage / timer / minutter  der ikke er VE nok i elnettet, skal der være “noget andet” til at fylde “tomrummene” ud med. I kort tid ( fra nogle få minutter op til 1 – 2 timer ) kan strøm fra el – bilernes højvolt – batteri være en mulighed.

De nyeste typer el – biler er forberedt til at afgive strøm tilbage til el – nettet. Se mere i “fakta – boksen” nedenfor.

Lagring af strøm i større mængder er beskrevet på siden   VE ( vedvarende energi ) energi og batterier til “udglatning” af strømmen   hvor der også er en beregning af omkostninger herved. Batterier forventes kun at blive brugt til perioder under 8 timer. Altså til max. 8 timer uden strømforsyning.

Energisystemet lige nu   …en side med mange oplysninger om vort el – net.

Faktaboks – Elbil og elnetstabilisering: systembogstaver

Forkortelse Kort beskrivelse Bemærkninger Eksempler på biler
V1G Unidirektionel smart-ladning (el → bil). Bil modtager strøm og oplades under styring, men sender ikke strøm tilbage til nettet. Kaldes også “styrbar opladning” eller “smart charging”. Standard på de fleste nyere elbiler. VW ID.3 / ID.4, Tesla Model 3, Renault Zoe, Kia e-Niro m.fl.
V2G Bidirektionel strømflytning – bil kan både modtage og sende strøm til elnettet. Kræver to-vejslader og netgodkendt inverter. Bruges til aktiv netbalancering og reservekraft. Nissan Leaf (CHAdeMO), Mitsubishi Outlander PHEV, Renault Megane E-Tech (nye modeller m. ISO15118-20), VW ID.-serien (forberedt til V2G fra 2025).
V2H Vehicle-to-Home – bilens batteri forsyner hjemmet eller bygningen (bil → hus). Primært backup-funktion, kræver bidirektionel lader/inverter. Effektiv ved strømafbrydelser. Nissan Leaf, Kia EV9, Hyundai IONIQ 6, Ford F-150 Lightning (USA).
V2L Vehicle-to-Load – bilens batteri leverer strøm til udstyr (værktøj, camping, maskiner). Kræver kun et strømudtag – ingen netintegration. Meget udbredt i nye modeller. Hyundai IONIQ 5/6, Kia EV6, MG4, BYD Atto 3, VW ID.Buzz (fra 2024-25).
V2X Vehicle-to-Everything – samlet betegnelse for alle typer energiudveksling mellem bil og omgivelser. Paraplybegreb, der dækker V2G, V2H, V2L og V2B (bygning). Kia EV9, Hyundai IONIQ 6, VW ID.7, Tesla (kommende V2X via software-opdatering).

Alder og tekniske niveauer:

  • Ældre elbiler understøtter kun V1G – styrbar opladning uden mulighed for levering tilbage til nettet.
  • Nyere modeller med bidirektionel ladeteknologi (ISO 15118-2/-20) kan håndtere V2G, V2H og V2L.
  • For aktiv netstøtte kræves både V2G-funktion, kompatibel lader, netgodkendelse og kommunikation med elselskabet.
  • V2H og V2L bruges oftest lokalt (hus, værksted, campingplads), uden krav om netintegration.
  • Udnyttelsen afhænger af infrastruktur, standarder og aftaler – f.eks. betaling for leveret strøm og lokale netregler.