Hvem er mest klar til digital post ?
Gennem den senere tid har der været megen information omkring udsendelse af digital post fra det offentlige til private med påbegyndelse den 01. november. Overskrifterne har bla. været : "Er du klar til digital post ?". Her menes, formoder jeg, om borgeren er klar til modtagselse.
Man kunne vel samtdig spørge : "Er det offentlige klar til udsendelse af digital post og bruge denne mulighed professionelt ?"
01. november 2013 blev det ved lov indført at virksomheder skulle have en digital postkasse. Mere end én måned efter oprettelsen, modtog jeg en skrivelse fra Erhvervs og Selskabsstyrelsen vedr. CVR nummeret der er knyttet til postkassen - på papir i kuvert fremsendt af Postdanmark. I øvrigt sendte jeg pr. mail en forespørgsel den 12. oktober 2013 vedr. oprettelse af den digitale postkasse - her et år efter har jeg stadig ikke fået svar.
Her i dette efterår, helt præcist pr. 01. november, er turen så kommet til de private til at oprette en digital postkasse. Et stykke tid efter jeg etablere min, fik jeg besked om at jeg havde fået ny post. Dette skulle naturligvis kontrolleres - spændende at se hvilken information mit første "digitale dokument" indeholdt.
Stor blev min skuffelse dog da dette "dokument" var fra Lolland Kommune med overskriften : "Du er allerede klar til Digital Post 1. november" - link.
Indrømmet - jeg vidste det godt - allerede inden jeg modtog "dokumentet" - jeg havde jo selv oprettet "kassen".
Når man til denne oplevelse lægger at en offentlig virksomhed som det rådgivende selskab Lolland Forsyning end ikke kender sin egen mailadresse ( virksomheden bruger brevpapir men en ikke valid mailadresse - klik på dette link for at åbne brevet, og på dette link for at se den returnerede mail ), kan man synes at det digitale samfund ikke er "lige om hjørnet".
Med venlig hilsen
Jørn Jørgensen.